Moje Volvo C70

Moje Volvo jak każde C70 narodziło się na specjalnej linii produkcyjnej w mieście Uddevalla w zachodniej części Szwecji.

Budowany pod koniec roku 2000 trafił do Niemiec, gdzie został zarejestrowany w styczniu 2001 roku. Jest to więc egzemplarz w pełni poliftowy.

To zdanie mogło wywołać lekkie zdziwienie u osób nie znających jeszcze dokładnie budowy C70’tki, ponieważ koncerny motoryzacyjne przyzwyczaiły nas, że lifting to zmiana zderzaków, reflektorów czy innych detali.

Tutaj zmianie uległa mechanika. W poliftowym modelu znajdziemy bowiem nowy komputer sterujący, układ zapłonowy z oddzielną cewką na każdym cylindrze, elektroniczną przepustnicę w miejsce manualnej na linkę, zmieniony układ ABS, układ kontroli trakcji STC w miejsce starszego systemu TRACS, zmienione fotele z elektronicznym wyzwalaniem bocznych poduszek powietrznych oraz wiele innych. Lista modyfikacji jest obszerna i na pewno zasługuje na co najmniej jeden oddzielny wpis na ten temat.

Początki

Tak prezentował się mój samochód w momencie zakupu w 2011 roku. Zależało mi na samochodzie bezwypadkowym, dobrze utrzymanym, w ładnym kolorze, z zadbaną i oczywiście oryginalną powłoką lakierniczą.

Jedyne małe przekłamanie na zdjęciach, w momencie zakupu auta nie miałem jeszcze jasnych, oryginalnych dywaników.

Silnik i komputer

Pod maską mojego Volvo ochoczo pracuje najsłabsza dostępna jednostka napędowa B5204T4. No cóż, nie można mieć wszystkiego 🙂

C70 przeszło jednak kuracje wzmacniającą od BSR’a . Ostatni pomiar wykonany na hamowni obciążeniowej wykazał 195KM i 287Nm momentu obrotowego dostępnego w bardzo szerokim zakresie obrotów.

Od czasu ostatniego pomiaru trochę zadbałem o auto, najwyższy czas znowu odwiedzić hamownie…

Układ wydechowy

Tutaj również odnajdziemy rękę szwedzkiego tunera. Wymieniłem końcową część układu wydechowego, czyli odcinek za katalizatorem. W miejsce jednego dużego tłumika i rur około 2,25″ pojawiły się dwa tłumiki przelotowe na 2,5″. Opis tutaj

Przeniesienie napędu

Modyfikacje układu przeniesienia napędu to przykład najtrudniejszego etapu tuningu samochodu, czyli Stage 0. Wymieniłem kompletne sprzęgło razem z kołem dwumasowym na  nowe.

Zawieszenie

Zawieszanie w Volvo jest bardzo trwale pod warunkiem, że montujemy części dobrej jakości. Po kilku eksperymentach na pokładzie lądowały części oryginalne, które starczają najdłużej.

Oprócz odświeżenia w postaci wymiany wszystkich zużytych części na nowe Volvo dostało sprężyny Eibach Pro-Kit.

Hamulce

Standardowo miałem w aucie hamulce z tarczami 280mm na przodzie i 295mm na tyle. Przednie hamulce rozbudowałem do takich, jakie były spotykanie w modelu T5, o czym możecie poczytać tutaj. Tylne hamulce zostały wymienione na nowe, oryginalne.

System audio

Standardowo w moim aucie było zamontowana najniższa wersja systemu audio. Najniższa nie znaczy jednak zła. Mało które współczesne auto może pochwalić się takim nagłośnieniem.

Powoli rozbudowywałem audio o kolejne elementy stanowiące oryginalne wyposażenie C70 i aktualnie doszedłem już do najwyższej opcji. 11 głośników Dynaudio, radio Volvo SC-900 by Alpine ze zmieniarką na 3 CD, komputer Pro-logic, wzmacniacz 4x100W oraz dodatkowa zmieniarka na 6CD w bagażniku.

Wygląd zewnętrzny

Dla odświeżenia wyglądu auta zostały wymienione szkła w reflektorach, szyba czołowa oraz został zamontowany grill zapożyczony z modelu cabrio. Mam również na półce jedna poliftową, tylną lampę od tego modelu i usilnie poluje na drugą 🙂

Aktualna prezentacja auta

 Dokładna specyfikacja

Silnik: B5204T4 + BSR Stage2
Lakier: oryginalny antracyt 427-26
Wnętrze: czarna skóra (pełna)
Wyposażenie:
– 4 poduszki powietrzne (czołowe + SIPS)
– ABS z EBD
– kontrola trakcji STC
– WHIPS
– automatyczna, dwustrefowa klimatyzacja
– podgrzewane, manualne fotele
– podgrzewane lusterka
– tempomat
– lusterko fotochromatyczne – uległo uszkodzeniu, ale pracuje nam tym 🙂
– najwyższa opcja audio: SC-900, wzmacniacz 4x100W, 11 głośników Dynaudio, komputer pro-logic, dodatkowa zmieniarka
– oświetlenie asekuracyjne Home Safe
– podłokietnik z uchwytem na napoje – szokujące, ale była to opcja 😀
dodatkowo:
– hamulce z C70 T5
– sprężyny Eibach Pro-Kit
– układ wydechowy BSR cat-back – 2 tłumiki przelotowe na rurach 2,5″
– felgi 17″ HRS H-326 + opony GoodYear Exellence