Upgrade przednich hamulców

Właściciele Volvo C70 często narzekają na niską odporność na przegrzewanie seryjnych hamulców. Dotyczy to szczególnie egzemplarzy wyposażonych w tarcze o średnicy 280mm. W poniższym artykule podpowiem jak niskim kosztem znacząco poprawić ich wytrzymałość i obalę jeden z mitów na temat niekompatybilności zacisków hamulcowych w rożnych wersjach silnikowych.
Seryjnie moje Volvo było wyposażone w tarcze hamulcowe o średnicy 280mm. Wraz z zbliżają się koniecznością ich wymiany postanowiłem rozejrzeć się jakie opcje mam do wyboru. Odnalazłem informacje, że w moim modelu oryginalnie spotykane były zestawy z tarczą 280mm oznaczane często jako 15″, 302mm (16″) a także opcjonalny brake kit 320mm (17″). Ten ostatni występuje jednak chyba tylko w katalogach i marzeniach właścicieli C70. Owszem, domyślam się, że wciąż można go zamówić w ASO, ale cena nie będzie zbyt atrakcyjna.

Natknąłem się za to na bardzo ciekawy artykuł na stronie The Volvo Owners Club (http://www.volvoclub.org.uk/850_70_brakes.shtml) sugerujący możliwość prostej konwersji z tarcz 280mm na 302mm.

Wertując informacje na polskich stronach fanowskich Volvo spotkałem się raczej ze sceptycznymi wypowiedziami na ten temat. Najczęściej powtarzaną i błędną informacją było, że w przypadku takiej modyfikacji konieczna jest również wymiana zacisków hamulcowych na te od wersji 16″, co znacząco podwyższyłoby koszt operacji. Niestety zdanie rodaków tak mocno na mnie wpłynęło, że postanowiłem trochę na wszelki wypadek poszukać używanych zacisków.

To nie był dobry pomysł. Śledziłem aukcje z takim sprzętem i trochę tego na allegro leży, ale nigdzie nie było wyspecyfikowane, czy chodzi o zaciski do 280mm, czy do 302mm (a różnią się na pewno jarzmami). Telefon do sprzedawców też kończył się zawsze tak samo. Odpowiedzią na pytanie do jakich tarcz są to zaciski zawsze było „nie wiem”.
Nagle jeden ze sprzedawców mówi „tak, mam zaciski do 302mm” zamówiłem, czekam na paczkę, dotarła, otwieram… zaciski od Volvo s60. Musiałem odesłać, stracony czas i pieniądze na wysyłkę.
Odpuściłem więc szukanie używek i postanowiłem spróbować bez wymiany zacisków. To opcja najbardziej mi odpowiadała, bo zaciski mam w dobrym stanie i byłem ich pewien, a z używkami nigdy nie wiadomo… I udało się!

No to po kolei, do przeprowadzenia upgrade’u potrzebujemy:

  1. Volvo C70 😀
  2. jarzma hamulców
  3. tarcze
  4. klocki
  5. przewody hamulcowe

Volvo C70

Mój pacjent urodził się w 2001 roku. Więcej informacji o moim samochodzie znajdziesz na stronie Moje Volvo C70

C70 na tarczach 280mm

C70 jeszcze z seryjnymi tarczami 280mm z przodu

Na wymianę tarcz na większe zdecydowałem się, ponieważ:

  • jak widać na fotografii strasznie słabo wygląda tarcza 280mm przy 17″ feldze
  • moje tarcze za jakiś czas i tak wymagały już wymiany
  • hamulce puchły po serii mocniejszych hamowań
  • miałem nadzieje, że większa tarcza = większe ramię działania siły hamującej = mocniejsze hamowanie

Jarzma hamulców

Po wcześniejszym rozczarowaniu zakupami używanych części po jarzma udałem się do ASO. Opowiedziałem pracownikowi działu części co chce zrobić. Przez chwilę twierdził, że taka zamiana tarcz nie jest możliwa, bo trzeba kupić nowe zaciski, klocki też są inne itd. ale po dłuższej rozmowie stwierdził, że faktycznie klocki zarówno w wersji 280mm jak i 302mm mają ten sam rozmiar. Powierzchnia robocza obu hamulców również jest taka sama. Różnica polega na tym, że w wersji z większymi tarczami hamowanie odbywa się na większym obwodzie tarczy.

Powiało nadzieją… zamówiłem jarzma w piątek, w poniedziałek były już do odbioru. Co się okazało. w dwóch takich samych pudełkach były rożne jarzma, ktoś złe zapakował. Na szczęście Panowie z ASO szybko zamówili mi nowe i następnego dnia miałem już dobry komplet.
W tym momencie chciałbym pochwalić pracowników ASO Euroservice Płowiecka w Warszawie, bo byli autentycznie zaangażowani w swoją pracę i dołożyli wszelkich starań, abym wyszedł zadowolony, mimo, że miałem trochę niestandardowe pytania i to na temat 10letniego samochodu. Brawo

Numer oryginalnej części: 8251319
Koszt: 130zł x 2 = 260zł
uwaga: kupując jarzma oddajemy swoje stare. Przebiega to tak, że kupujemy nowe i zostawiamy kaucje (u mnie 50zł) i jak wymienimy to oddajemy stare do ASO. 50zł wraca  do nas, a w moim przypadku od razu poszło do działu service na przegląd wiosenny.

Tarcze hamulcowe

Ja zdecydowałem się na oryginalne tarcze Volvo. Oczywiście można kupić dobry zamiennik, na przykład tarcze firmy ATE. Będzie wtedy trochę taniej.

Etykieta

Etykieta

Numer oryginalnej części: 31262095
Koszt dwóch tarczy: Volvo – około 600zł, ATE około 500zł

Klocki hamulcowe

Postanowiłem zamontować klocki ATE z racji, że w ich ofercie mamy wybór między zwykłymi klockami, a nowością ATE, czyli klockami ceramicznymi. Stwierdziłem, że jak eksperymentować to po całości, wziąłem ceramiczne.

Numer oryginalnej części: 9485593
ATE zwykłe: 13.0460-7053.2
ATE ceramiczne: 13.0470-7053.2
Koszt:
ATE zwykłe: 300zł
ATE ceramiczne 360zł

Przewody hamulcowe

W momencie przeprowadzania tej operacji nie byłem jeszcze pewien czy będę potrzebował wymienić przewody hamulcowe na dłuższe z uwagi na większe odsunięcie zacisku na nowych jarzmach. Przyjąłem jednak założenie, że na pewno nie zaszkodzi jak to zrobię.
Nowe oryginalne przewody w ASO to koszt 150zł za sztukę. Można nieco przyoszczędzić kupując na przykład w Intercarsie przewody ATE. Tutaj koszt katalogowy to 70zł. Do wyboru miałem dwie wersje długości przewodów. Drogą dedukcji skoro montuje większe hamulce wybrałem te dłuższe, oznaczone jako 355mm.

Teraz już z doświadczenia wiem, że seryjne przewody nie powinny być za krótkie i nie trzeba ich wymieniać, jeśli jednak mamy stare przewody, myślę, że warto to zrobić. Bezpieczeństwo najważniejsze.

Przewód hamulcowy ATE

Przewód hamulcowy ATE

numer części ATE (Intercars): 83.6134-0355.3
długość 355mm
koszt: 70zł x 2 = 140zł

 Zestaw gotowy

Montaż

Montaż można przeprowadzić samemu lub zlecić zaufanemu warsztatowi. Z uwagi na to, że wymieniałem również przewodów i obawiałem się problemów z ich odkręceniem postanowiłem oddać samochód w fachowe ręce.

Padło na Life-Car w Warszawie, bo naczytałem się na forum Volvo dobrych opinii o nich i się nie zawiodłem. Szybko, sprawnie. Panowie wiedzieli co i jak. 2h i po wymianie. Nie byli trochę zadowoleni, że przyjeżdżam z własnymi częściami, ale co zrobisz 🙂
Koszt robocizny + wymiana płynu hamulcowego:
400zł

Pogoda nas nie rozpieszcza i nie miałem czasu na ładne foty, ale teraz prezentuje się mnie więcej tak (proszę wybaczyć fotografie z telefonu):

Najważniejsze! Działanie!

Od razu zauważyłem zmianę hamulec dużo szybciej reaguje (to pewnie akurat zaleta wymiany płynu na nowy).
Jeszcze ani razu nie poczułem, że hamulce „puchnie” co się wcześniejszym zdarzało…
Siła! zdecydowanie na plus, ale wiadomo, że nie byłem obiektywny po wydaniu jednak sporej ilości gotówki. Obiektywne będą pomiary na rolkach.

Pomiary

Swoje volvo trzy razy badałem na rolkach w ASO.
1. Przed zakupem (Autogala) – tarcze 280mm
2. Akcja przeglądu na jesień (Euroservice) – tarcze 280mm
3. Akcja wiosna (Euroservice) – tarcze 302mm

Wyniki siły na przodzie:
1.
lewy:3,61 kN
prawy: 3,83 kN
różnica: 6%
2.
lewy: 3,82 kN
prawy: 3,94 kN
różnica: 4%

3.
siła!
lewy: 4,76 kN
prawy: 4,43 kN
różnica 7%

Upgrade uważam, za sukces. Otrzymałem hamulce odporne na przegrzewanie i mocniejsze średnio o 18%!

Całkowity koszt:
Części: 1360zł
Robocizna: 400zł
Razem: 1760zł

Przydatne linki

http://www.volvoclub.org.uk/850_70_brakes.shtml – źródło mojej inspiracji

http://volvoforum.pl/viewtopic.php?f=190&t=49103 – (wymaga założenia konta i zalogowania) temat na polskim forum miłośników Volvo. To tutaj po raz pierwszy opublikowałem swój przepis na modyfikacje hamulców. Temat zawiera ponad 100 komentarzy i relacje osób, które się na niej wzorowały. Dobre uzupełnienie informacji, duża baza wiedzy na temat zastosowania tego samego rozwiązania w volvo serii 850 oraz S/V70. Polecam

https://www.youtube.com/watch?v=ifx-qBTAsiU – bardzo ciekawy link dla osób, które pokuszą się o samodzielny montaż. Film instruktażowy krok po kroku.