Lusterko fotochromatyczne

Czy Twoje lusterko wciąż działa? Szukałeś używanego i nie znalazłeś? A gdybym powiedział, że na allegro jest kilka i to w bardzo przystępnej cenie, tylko o tym nie wiesz?

W Volvo C70 możemy znaleźć dwa typy lusterek wstecznym. Standardowe oraz fotochromatyczne, czyli wyposażenie w system automatycznego ściemniania.
Pierwsze jest zwykłym lustrem i o ile się nie zbije to nic z nim się nie może stać. Drugie jest trochę bardziej kłopotliwe bo może ulec uszkodzeniu, a dokładnie „rozlać” się. Rzeczy oczywiście rzadka, ale w ponad dziesięcioletnim lusterku staje się prawdopodobna.

Co pozostaje wtedy zrobić? Szukać na allegro używanej albo udać się do ASO po nowe, koszt około 800zł. Od razu powiem, że szukając przez dwa lata używanego widziałem tylko jedną sztukę za 400zł. Odpada, ale przyjrzyjmy się uważnie.

uszkodzone lusterko z C70

uszkodzone lusterko z C70

a teraz dodatkowo z lusterkiem z Peugeota 406 coupe

a teraz dodatkowo z lusterkiem z Peugeota 406 coupe

do szanownego grona dołącza jeszcze lusterko z Peugeota 607

do szanownego grona dołącza jeszcze lusterko z Peugeota 607

Czy ktoś widzi różnice? nie? bo jej nie ma… We wszystkich tych lusterkach część główna  to identyczne lustro marki Donnelly.
To czym się różnią to mocowanie do auta i wtyczki elektryczne. No to do dzieła.

Z demontażem z auta wszyscy sobie raczej poradzą. Zdejmujemy stelaż mocowania oświetlenia wnętrza. Jakiś dośc mały Torx będzie do tego potrzebny.
Później odpinamy wtyczkę lusterka i odkręcamy same lusterko. Przyda się tu Torx 30.

01Przyjrzyjmy się teraz wtyczkom.

wtyczki Peugeotowe (po lewo 607, po prawo 406 coupe )

wtyczki Peugeotowe (po lewo 607, po prawo 406 coupe )

wtyczka Volvo

wtyczka Volvo

Do wtyczek dochodzą 3 kable, biały, szary i czarny. Nie musimy sobie zawracać głowy, który jest do czego bo we wszystkich lusterkach są identyczne kolory.

wtyczka Volvo

wtyczka Volvo

Mocowanie

Najpierw musimy oddzielić mocowanie „do szyby” od korpusu lusterka. Jest tam mocowanie na kulkę, zabezpieczone metalową obręczą. Obręcz zdejmujemy rozchylając ją jakimiś szczypcami i jednocześnie podważając pomału z każdej strony cienkim śrubokrętem. Nie róbmy tego tylko śrubokrętem bo plastik pod obręczą jest delikatny.

0809Gdy zsuniemy już obręcz obręcz, mocno, ale z wyczuciem ciągniemy za „nóżkę” lusterka, żeby wyszła z korpusu. Zostanie nam coś takiego.

10Operacje przeprowadzamy na obu lusterkach. Lepiej na początek na starym, bo nabierzmy wprawy przed operacja na działającym korpusie 😀

Kabelki

Kabelki z nowego korpusu są nam potrzebne. Wyciągamy je z nóżki obcinając wcześniej wtyczkę.
Ze starego natomiast potrzebna nam wtyczka z zapasem kabla.
Nóżkę od C70 można rozłożyć. Posiada ono od tyłu plastikową zaślepkę którą można wysunąć dając dostęp do kabli. Są one dodatkowo w osłonie termokurczliwej.
Nie rozkładajcie wtyczki od Cetki, lepiej uciąć kable. Na początku chciałem tak zrobić, ale okazało się, że zabrakło mi na długości kabla i tak musiałem lutować.

111213Teraz łączmy nowy korpus ze starą nóżką.

14Kable zabezpieczamy izolacją lub osłona termokurczliwą i wsadzamy w nóżkę, powinniśmy otrzymać coś takiego.

15i ostatni etap. Trzeba przylutować nową wtyczkę według kolorów. Niezbędna do tego jest lutownica. Po połączeniu kabli zabezpieczmy miejsce styku izolacją i montujemy do samochodu.

16Podsumowując szukamy na allegro/złomie lusterka z Puga 607. Do tego godzinka pracy i możemy się cieszyć z lusterka fotochromatycznego.

 

Jedna myśl nt. „Lusterko fotochromatyczne

Skomentuj canard Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *